UAHistory

  • Мовні забавки
  • Історичні події
  • Сучасність
  • Видатні люди
Головна » Регістрація » Видатні люди » Візуалізація історії

Візуалізація історії. Не на часі?.

– От ти подаєш портрети Остапа Дашкевича, Предслава Лянцкоронського роботи Яна Матейка. Як художникові вдалося створити ілюстровану історію Польщі? Чому у нас її немає? – видала на-гора Хомівна.
– Матейко – геніальний польський художник, якому удалося візуалізувати, героїзувати історію Польщі. За походженням Ян Матейко не поляк, громадянин Австро-Угорщини народився і виріс у Кракові – давній столиці Польщі, анексованій Австрією. Батько, Франчішек Ксаверій (пол. Franciszek Ksawery, етнічний чех з села Рудніце), католик, працював приватним вихователем, учителем музики; не опанував місцеву мову, говорив польською з багатьма помилками. Мати Йоганна Кароліна Россберґ (пол. Joanna Karolina Rossberg), напівполька-напівнімкеня, протестантка. Ян Матейко був дев’ятою дитиною у сім’ї з одинадцяти (дев’ять хлопців та дві дівчинки). Коли Яну було сім років, померла мати; її сестра Анна Замойська опікувалася дітьми. Хлопчик ріс як горох при дорозі, він не був обережним (мав зламаний ніс, на що ніхто не звернув уваги і він криво зрісся). Виховав Яна його старший брат Франчішек, історик за фахом, прищепив брату любов до науки.
У 1862 році Яну було 24 роки, він захоплювався написанням релігійних творів. Та повітря було напоєне духом повстання, двоє старших братів, Едмунд і Казимир, готувалися до війни. Ян мав слабке здоров’я, на одне око недобачав, мав кривий ніс. Яка з нього поміч? Поміч була: Матейко заробляв гроші для повстанців, носив їм зброю, переховував бунтівників.
Глибоко в душі Ян не вірив у перемогу, тому шукав відповіді в історії. Вирішив писати історичні полотна, які можна було читати і напоювати себе думками. Ян детально вивчав історичний фактаж, брав приватні уроки у професорів, вивчав архівні документи, готуючись писати картину. Так з’явився задум першої історичної картини Яна Матейка «Станчик» (1862 р.), що виявилася глибоким історичним аналізом і геніальним пророцтвом. Це полотно розпочало візуалізацію та героїзацію історії Речі Посполитої.
Виявилося, що історичний живопис – дуже дороге задоволення. Писати треба на місці історичної події, орендувати приміщення, коней, реманент. Потрібен інтер’єр тієї епохи: знамена, зброя, печатки, костюми. Його полотна – це панорами, часом картини-експозиції. Чого варта «Грюнвальдська битва»: чотириста історичних персонажів! Звідки взяти образи? Їздив до приватних колекціонерів, копіював прижиттєві портрети героїв. Отже, треба було якийсь час оплачувати господареві послуги. А якщо прижиттєвих парсун не було? Тоді Матейко збирав спогади, описи: їхав до нащадків героя, змальовував їх, обирав родові риси. Знову гроші!
Виручали також і наймані актори-модельєри, які вбиралися в спеціально для цього пошиті історичні строї, позували. Знову гроші! Звідки вони у Матейка?
Виявляється, були серед польських аристократів державники, багатії. Вони бачили загибель Речі Посполитої, але свято вірили, що культура, історія допоможе повернути державність. Так вони упродовж життя допомагали Яну Матейкові.
На жаль, в бездержавній Україні такої опіки художники не мали. Є поодинокі приклади: Ілля Рєпін, якому козацькі нащадки у складчину допомогли створити полотно-енциклопедію «Запорожці»; художник Микола Івасюк (1865-1937) упродовж двадцяти років (1892—1912) працював над картиною «В’їзд Богдана Хмельницького до Києва». Морально і матеріально художникові допомагав побратим баталіст Юзеф Брандт: дозволяв працювати у своїй майстерні, запрошував до свого маєтку на кілька місяців, дозволяв писати коней зі своєї стайні, давав читати збірки історичної старовини з домашньої бібліотеки і навіть шукав для нього замовлення. У багатьох перед очима картина Миколи Івасюка «Іван Богун на переправі» (1919). Та за те, що він зображав українських гетьманів (Хмельницького, Богуна, Мазепу) в героїчних іпостасях, радянці розстріляли 72-річного художника у Биківні під Києвом.
На рівні Яна Матейка візуальну реконструкцію Української історії здійснив Петро Андрусів. Художник власним коштом і коштом дружини створив ілюстровану історію України. «Кожна тема його полотен — це глибоко осмислене звернення до національних еліт, це клич до великих державницьких справ, це ключ до національних перемог і мудрості в часи історичних випробувань.»
– Та хто з «державників» нині звертається до мудрості полотен? Нікому…

Чер 11, 2022Ганна Черкаська
FacebookTwitter
Сорокопуд, страхопудСирени
You Might Also Like
 
Іван Скоропадський
 
Зінаїда Серебрякова
Ганна Черкаська

Краєзнавець, вчитель, журналіст.

Image3 years ago Видатні люди468
Недавні записи
  • Архітектор, син архітектора
  • Чортомлицька Січ
  • Братчики
  • Іван та Андрій Дудровичі
  • Атей
Позначки
поетписьменникхудожникЗапоріжжяживописецькозацтвочервоний терордисидентперекладачТарас ШевченкокозакиграфіккомпозиторОУНісторикскульпторгетьманакторбієналеХарківБогдан ХмельницькийпейзажистІван АйвазовськийжурналісткаМосковіяпортретистілюстраторкраєзнавецьШевченкобойчукістлікармитрополитграфікаКапністпейзажпедагогкороль ФранціїСергій Корольовголодоморорден Почесного ЛегіонуПетлюраОлексій ПеровськийКирил РозумовськийСпілка письменниківгенерал-майор
Архіви

Отримувати останні записи поштою

Мета
  • Увійти
  • Стрічка записів
  • Стрічка коментарів
  • WordPress.org
Останні коментарі
  • Ганна Черкаська до Хто ж той сокіл?
  • Ганна Черкаська до Хто ж той сокіл?
  • Alexander Apalkow до Хто ж той сокіл?
  • Ганна Черкаська до Видатний український бджоляр
  • Ганна Черкаська до Петро Франко

2015-2023 © UAHistory Всі права застережено. При використанні матеріалів сайта обов'язкове зворотнє посилання.