Слово «ас» ми частенько вживаємо для означення вмілого, сміливого професіонала, не тільки майстра повітряного бою, а будь-якого висококласного спеціаліста. А чи маємо для цього підстави? Звідки прийшло до нас це слово?
Скоріше за все з німецької мови, адже (нім. ass) пов’язане зі стародавніми германськими богами асами, які мешкають у Асґарді.
Є слово ас і у французькій мові (фр. asе — туз у картковій грі). Картярі доводили, що слово походить від старофранцузького «Deus» — Бог: бо у картковій ієрархії лише туз (Бог) вищий від короля. Так народилася традиція малювати на фюзеляжах і капотах аеропланів карткові символи, розфарбовувати літак. Наприклад, літак червоного кольору дав друге ім’я пілотові «Червоний барон» – німецький льотчик, найкращий ас Першої світової війни – Манфред фон Ріхтгофен літав на Фоккер Dr-1, збив за одними даними 80 літаків, за іншими – 60. (1917 р. другий літак барона Ріхтгофена).
Цікаво, що за часів радянщини єдиний літак союзу мав кольори фамільного гербу Сигізмунда Леваневського – Героя Радянського Союзу №2, Національного героя США.http://uahistory.com/topics/famous_people/13190
Вираз «літаючий туз» з’явився у пресі у вересні 1915 р. Так назвали винищувача француза Адольфа Пегу. З’явилася традиція першої світової називати асом льотчика, який збив 5 літаків противника.
У російській імперії було троє асів і всі вони українці.
Найкращим асом-винищувачем Першої Світової війни російської імперії був український шляхтич із Херсонщини Олександр Козаков (1889-1919), другий льотчик в історії, який застосував повітряний таран, і перший, хто залишився після цього живим. Олександр Козаков – полковник, Георгіївський кавалер, нагороджений кавалерським хрестом ордену Почесного легіону, французьким «Військовим хрестом» із однією пальмою відмовився визнати владу червоних; став майором Британської авіації, отримав найвищі англійські офіцерські ордени «За бойові відзнаки», «Воєнний хрест», «За льотні бойові заслуги», але емігрувати відмовився.
На Східному фронті не було льотчика рівного киянину Євграфу Крутеню (1890-1917). Штабс-капітан Євграф Крутень збив 15 літаків (за непідтвердженими даними – 20), ас винищувальної авіації Першої Світової війни. Основоположник тактики російської винищувальної авіації. Одним з найбільш улюблених його прийомів була атака з перевагою висоти – пролітав з сонячної сторони 50-100 м нижче ворога, потім розворот в хвіст літака супротивника і, – вогонь з відстані 15-19 м.
Штабс-капітан Павло Аргєєв (1887-1922) народився в Ялті, закінчив Одеське технічне залізничне училище, через три роки — Одеське юнкерське училище, також збив 15 літаків.
У Другій світовій німці термін «ас» не використовували, а називали своїх видатних пілотів «експертами».
Найбільше літаків за історію авіації під час Другої світової збив німецький пілот Еріх Гартманн — 352.
Найкращими українцями-асами Другої Світової були:
Іван Кожедуб (найкращий пілот-ас союзників): 62 німецьких і 2 американських літаки.
Роберт Олійник (Люфтваффе, Німеччина): 31 радянський, 7 британських літаки і 3 американські стратегічні бомбардувальники.
Залишити відповідь