UAHistory

  • Мовні забавки
  • Історичні події
  • Сучасність
  • Видатні люди
Головна » Регістрація » Видатні люди » Художник

Художник. Матвій Донцов.

Він був художником. Не видатним, відомим, просто художник, який любив мистецтво, і до 97 років малював пейзажі, квіти та дарував їх із автографом: «Добрим людям – на добро!». Жодної людини на картинах Матвія Донцова марно шукати.
27 листопада 1877 року у місті Золотоноша (нині Черкаська область) у бідній козацькій сім’ї в найманій хаті народився Матвій Олексійович Донцов.
Коли йому виповнився рік, помер батько. Мати працювала на поденних роботах, а малого доглядали сусіди. Сподіваючись на краще, вийшла заміж удруге, але життя не склалося. Матвій Донцов згадував: “Мати служила у панів домашньою робітницею. Потім, коли вдруге вийшла заміж за відставного миколаївського солдата, в якого руки завжди свербіли до бійки, часто облаяна і побита п’яним вітчимом, ходила на поденну роботу: мазати, білити хати або прати білизну. Я важко переживав побої вітчима, страждав за себе і за матір, і радів, коли він залишав домівку на цілі місяці, йдучи відвідувати “святі місця”. Тоді я вже мав цілковиту волю”. Мінялися винайняті хати, місця проживання. Якось оселилися на хуторі Згари за чотири кілометри від Золотоноші, бо житло з городом було дешевше — за три карбованці на рік. Матвійчик, рятуючись від сварок і важкої руки вітчима, тікав із дому в поле чи ліс. “Я закохався у ниви, сколихнуті вітерцем, у спів жайворонків, дзижчання бджіл, що копирсаються в польових квітах. Бувало, ляжу на межі серед нив, серед квітів, дивлюсь у сяючу голубінь неба і слухаю радісне щебетання жайворонка, який тріпоче крильцями, то піднімаючись, то зависаючи на одному місці, або ж, урвавши спів, грудкою падає в жито, яке шелестить — ніби щось шепоче і навіює солодкий незворушний сон. І я засинав, заколисаний цими чудовими звуками та видіннями… Або йшов у ліс, залазив на дерево, влаштовував собі там “гніздо” і спостерігав за життям лісу: слухав його шуми, пташиний спів… І все це зливалося в якусь чарівну музику, казку, від котрої ставало легко на душі. І все тіло сповнювалося радістю, і забувалися вітчимові побої, лайка, а також образи від сусідніх хлопчаків, котрі знущалися наді мною, бідняком, який живе в чужій хаті. До більш віддаленого лісу — за квітами, ягодами, грибами — я ходив із старшими від мене дівчатами (вони мене не кривдили). Я знав усі убори дерев і кущів, знав, як вони цвітуть, які у них плоди, розпізнавав характер їхнього гомону”.
Тоді й полюбив природу. Незабутньою стала для хлопця поїздка на ярмарок, де побачив яскраві народні картини. Від місцевих іконописців Матвійко дізнався про деякі “таємниці” живопису. І почав малювати сам.
Початкова школа вадила, у міському училищі Матвієві велося не краще. Хлопчик зачитувався книгами Жуль Верна та Майн Ріда. В автобіографії художник писав: “Шкільні роки пройшли для мене, як похмурі дні, сповнені знущань і образ від хлопчаків. Хоч я учився й добре, і скінчив шестикласне повітове училище на “відмінно”, але далі продовжувати навчання не міг — треба було шукати роботу, щоб прогодувати себе, оскільки я, уникаючи зіткнень із вітчимом, вирішив жити самостійно. На той час мені було вже 14 років. Після смерті вітчима я знову став жити біля матері. Працював на залізниці ремонтником”. У 1905 році у Золотоноші Матвій став революціонером, за що його заарештували й на пів року кинули до в’язниці. Відпустили під негласний нагляд поліції. На роботу Матвія ніхто не брав, не було бажаючих мати зносини з “політичним”.
Коли померла мати, Матвій Донцов подався до Києва, знайомі студенти з Золотоноші влаштували його на роботу службовцем. Навесні 1908 року вперше попав на виставку художників-професіоналів. “Я ходив від однієї картини до іншої з якимось захватом, хвилюванням, упивався в них очима, торкав руками, повертався до деяких робіт кілька разів, довго вистоював перед ними і розлучився з картинами тільки тоді, коли повідомили, що виставка закривається. Я повертався на квартиру, як приголомшений: ось вони, “справжні” картини на полотні, писані олійними фарбами. Кожної вільної часини я намагався подивитися на виставку ще раз”. Там Матвієві пощастило познайомитися з професором живопису Володимиром Карповичем Менком, керівником пейзажної майстерні Київського художнього училища. Показав йому свої роботи. Володимир Менк запропонував підготувати Донцова до вступу в Київське художнє училище. Познайомився з Юлією. Дівчина із заможної інтелігентної сім’ї, закінчила вищі педагогічні курси, працювала вихователькою дитячого садку. Восени одружилися.
У 1911-го р. Матвій успішно склав іспити в училище, в пейзажну майстерню В.К. Менка. Викладачем Донцова в училищі був Федір Кричевський.
У 1913-му 35-річний М.О.Донцов закінчив училище, отримав диплом художника. Згодом Матвій Олексійович писав: “Вона дала мені лише настанови в живопису, малюнку, композиції, перспективі. Справжньою солідною школою, де формувалося моє особисте розуміння живопису взагалі і пейзажу зокрема, для мене стало відвідування виставок, музеїв, знайомство з фаховою літературою. Мене підкорили перш за все Левітан, Полєнов, Сєров, Куїнджі, із зарубіжних майстрів — Коро, Добіньї, Моне, Ренуар, Сіслей”. Служба, родина забирали майже весь час, але на дозвіллі – живопис, що став потребою душі та сенсом життя. Написав Матвій Донцов серію пейзажів і натюрмортів. Творив, вислуховував сувору та справедливу критику Юлії Іванівни. Нарешті Донцов у Києві організував персональну виставку, де вперше продав свою картину.
З 1922 р. Донцови перебралися до Полтави. Юлія Іванівна працювала у дитячому будинку, Матвій Олексійович учителював у школі, викладав малювання та креслення. Матвій Олексійович любив дітей, хоча своїх у нього не було. Вони відповідали йому взаємністю. М.Донцов був першим шкільним учителем художника Бориса Піаніди. І Борис Микитович до кінця днів дбав про збереження пам’яті про наставника. Він написав багато статей про вчителя, видав монографію, після смерті вчителя створив будинок-музей М.О.Донцова в Ірпені. На головному зображенні: Худ. Б. Піаніда. Портрет М. Донцова. 1938 р.
З 1922 до 1944 р. Донцови винаймали житло у Полтаві. Часом сусіди скалозубили, що чоловік Юлії Іванівни не вміє жити, та Бог їм суддя.
1940-го року в Полтаву зі своїми картинами приїхала Катерина Василівна Білокур. За порадою Оксани Петрусенко вона вирішила проконсультуватись у художників-професіоналів. М.О.Донцов згадував: “Те, що я побачив, надзвичайно мене вразило. Таких своєрідних, оригінальних, напрочуд поетичних картин я досі не зустрічав. Кожна квітка, кожний пелюсток були ретельно виписані. Усі лінії й відтінки, навіть краплинки роси, усе намальоване нею ніби дихало, жило, переносило уяву в розкішні сади, на поля, наповнювало серця тремтливими звуками і ніжними пахощами. «Схоже на великих голландських майстрів,» — казали мої друзі”.
Тоді Донцов сказав Білокур: “Пишіть так, як ви пишете, нікому не підкоряйтесь і нікого не наслідуйте. У вас своє неповторне бачення світу, у вас своє розуміння прекрасного, ви справжня національна художниця!” З того часу Донцови стали для Білокур рідніші за рідних. Матвій Олексійович Донцов організував у Полтаві першу виставку картин Катерини Білокур. Таким чином Матвій Донцов відкрив світу Катерину Білокур. Згодом виставку полтавських митців у Києві.
У березні 1941 року він вийшов на пенсію. Тепер він зможе віддатися творчості! Війна. З 1944 до 1948 року художник працював у Золотоноші. Написав пейзажі «Ворскла», «Ранок», «Літо», «Пшениця ярова», «Затока».
5 вересня 1948 року подружжя Донцових переїхало в Ірпінь до давнього друга Матвія Олексійовича письменника Костянтина Даниловича Трофимова. Друг допоміг Донцову отримати земельну ділянку по вулиці Тургенівській, 18 і влаштував його на квартиру до знайомих. Матвій Донцов з Юлією Іванівною оселилися на другому поверсі будинку №12 по Тургенівській, який належав Карабут. Спілка художників України допомогла Донцову, і 1952-го року будинок був готовий. Цей будинок став першим власним житлом художника.
Мешканці Ірпеня почали вивчати Донцова: невисокий дідусь у білому полотняному одязі з палітрою у руці за стареньким мольбертом не мав жодної сивої волосини; був вегетаріанцем, не вживав алкоголю і не палив. До останніх днів малював без окулярів. Тільки наприкінці життя читав газету крізь лупу. Приглядалися до тих, хто до них приїздив. Катерина Білокур приїжджала до художника в Ірпінь. Потім вона писала Донцову: “…як мені радісно, що я знаю тепер, де ваша хатиночка стоїть і щодня-щодня літаю думками у ваш будиночок, у ваше подвір’я”.
Матвій Олексійович писав Катерині Білокур про свою оселю: “Взагалі у нас гарно, навпроти нас парк-ліс, попереду й позаду сараю ліс — сосни, дуби. Весною і літом у нас чудово, але багато доводиться поливати”. Донцов посадив сад — вишні, яблуні, порічки, смородину, а Юлія Іванівна — квіти, які увічнив у натюрмортах Матвій Олексійович. Чоловік так і називав картини «Айстри», «Бузок», «Жоржини», «Білі жоржини», «Радісні жоржини», «Великі жоржини», «Півонії», «Троянди».
21 серпня 1953 року художник розповідав у листі Катерині Білокур: “Ми вже круги приготували для колодязя і скоро вже у нас буде свій колодязь, а то “сусіди” не дають нам води”.
Матвій Донцов опікувався долею самотньої, хворої Катерини Білокур, звертався до можновладців з проханням допомогти відремонтувати житло. Вони постійно листувалися. Катерина Василівна знала про хворе серце Донцова та його дружини, повідомляла рецепти народної медицини, розповідала про себе.
Матвій Олексійович і Юлія Іванівна прожили разом більше 55-ти років. У лютому 1964 р. дружина злягла. Він намалював Юлію Іванівну за кілька хвилин перед смертю і повісив картину над своїм ліжком.
І настали десять років самоти. Матвій Олексійович буквально сидів на ліках, але продовжував творити. Часто ми чуємо, що життя чорно-біле, але у одних – чорні смужечки на білому тлі, у інших білі смужечки на чорному. Було чорне тло в житті Матвія Донцова: старість, хвороби, смерть дружини. І написав художник картину «Білі жоржини» білим по білому. Узяв білі жоржини із городчика, який плекала дружина, поселив їх на білому тлі. Навіть за три дні до смерті художник відпросився з лікарні, малював бузок…
Доглядала Матвія Олексійовича, вела домашнє господарство Надія Іванівна Барбієр.
24 червня 1974 року на 97 році помер Матвій Олексійович Донцов.
Він створив півтори тисячі картин. Його твори експонуються в художніх музеях Києва, Харкова, Полтави, Дніпропетровська, Лебедина, Миколаєва, у Закарпатській та Яготинській картинних галереях, Ірпінському історико-краєзнавчому музеї, у приватних колекціях.

Лис 29, 2022Ганна Черкаська
FacebookTwitter
БардадимЙосип Будкевич
You Might Also Like
 
Учень геніїв, учитель геніїв
 
Микола Кузнецов
Ганна Черкаська

Краєзнавець, вчитель, журналіст.

Image2 years ago Видатні людиМатвій Донцов, художник515
Недавні записи
  • Братчики
  • Іван та Андрій Дудровичі
  • Атей
  • В’ячеслав Хурсенко
  • Юзеф Ельснер
Позначки
поетписьменникхудожникЗапоріжжяживописецькозацтвочервоний терордисидентперекладачТарас ШевченкокозакиграфіккомпозиторгетьманскульпторОУНісторикакторпейзажистбієналеХарківБогдан Хмельницькиймитрополиткороль ФранціїМосковіяілюстраторпортретистбойчукістШевченкоСергій КорольовпейзажКапністІван АйвазовськийкраєзнавецьлікарпедагогжурналісткаграфікаІван Франкокалендаргенерал-майоракварелістОстрогІван ШишкінЛьвів
Архіви

Отримувати останні записи поштою

Мета
  • Увійти
  • Стрічка записів
  • Стрічка коментарів
  • WordPress.org
Останні коментарі
  • Ганна Черкаська до Хто ж той сокіл?
  • Ганна Черкаська до Хто ж той сокіл?
  • Alexander Apalkow до Хто ж той сокіл?
  • Ганна Черкаська до Видатний український бджоляр
  • Ганна Черкаська до Петро Франко

2015-2023 © UAHistory Всі права застережено. При використанні матеріалів сайта обов'язкове зворотнє посилання.
Ми використовуємо cookies для зручної роботи з нашим сайтом. Продовжуючи переглядати наш сайт ви погоджуєтесь із цим.Ok