Німець за походженням на прізвище Гогенберг народився 8 травня 1657 р. в місті Неаполь; згодом змінив прізвище на Альтомонте.
Його дитинство й молодість минули в Італії. Вчився Мартин Альтомонте в Неаполі, пізніше — в Римі. Художню освіту здобув у Римській академії св. Луки. Серед його вчителів в Римі – Джованні Гаулі та Карло Маратті.
З 1684 до 1702 р. Мартін Альтомонте працював при дворі польського короля Яна ІІІ Собеського у Львові та Жовкві. «Козацький король» Ян ІІІ Собеський був представником українського шляхетського роду, козацький літописець Самійло Величко називав його Собком.
Давнє «собь» має кілька значень, тому прізвище Собко можна трактувати по-різному: по-перше, так матері називали бажане дитя. Собко – «мій власний, милий, рідний»; по-друге, «собь» – це власність, майно, багатство, скот, тому це прізвисько отримував багатий, гарний господар.
Собко та похідні Собенко, Собченко, Собкович, Собчак – давні українські прізвища, що виникли як суфіксальний дериват від слов’янських двоосновних імен – Собіслав, Собімисл, Собірад, Собібор. Найдавніший запис імені походить з Перемишлянщини 1565 року Собко Войткович; у козацькому реєстрі 1649 Собко Голуб, козак Полтавського полку.
На Західній Україні Собками називали гонорових господарів.
У чумаків це прізвище мало інший відтінок значення – «міцний господар-лідер», на півдні дуже поширене слово «соб!» («цоб!») – спонукання волів, биків; тобто хазяїн, який керує іншими.
Ян Собеський мріяв про передачу трону у спадщину, тому мав 14 нащадків.
Найкращі твори Мартіна Альтомонте:
«Несіння Хреста» (Львівська галерея мистецтв),
«Портрет А.Корнякта» (Львівський історичний музей),
«Таємна вечеря» (Львівська галерея мистецтв),
великі картини, вагою до тонни, в парафіяльному костелі міста Жовкви (Львівська область)
«Битва під Віднем 12 вересня 1683 року» (зберігається в Олеському замку). У битві під Віднем 12 вересня 1683 року брали участь близько 300 козаків. Її розмір – 8 х 8 м; вага картини 380 кг, разом із рамкою – до тонни.
Найбільше монументальне полотно Мартіно Альтамонте «Битва під Парканами 9 листопада 1683 року» (тепер у Львівській галереї мистецтв), близько 3 тис. козаків взяло участь у битві проти турків-османів під Парканами. Розміри картини вражають – 8,5 х 10 метри; вага твору 800 кг, з рамами – тонна. У XVII столітті це була найбільша за розмірами батальна картина Європи.
За часів радянців 7 розкішних полотен Альтамонте, виконаних на замовлення короля, знаходилося (аж ніяк не зберігалося!) в костелі святого Лаврентія в Жовкві. Храм у стилі пізнього відродження стояв пусткою, картинами завішували вибиті вікна. Коли львівський мистецтвознавець Борис Возницький знайшов унікальне ганчір’я, тільки в двох забруднених, дірявих полотнах, у яких поверхневий лак побілів, фарба місцями обсипалася, теплилися тіні життя. Реставрація цих полотен Мартіно Альтомонте в Польщі коштувала майже п’ять млн. євро. Картину «Битва під Віднем» вивісили в Олеському замку. Щоб полотно можна було повністю розгорнути, у виставковому залі спеціально підняли стелю на 10 м.
Експозиція картини Мартіно Альтамонте «Битва під Парканами» відбулася в Золочівському замку.
За комуністів королівський замок був перетворений на буцегарню.
Тільки у 1986 році почали руйнувати тюремні камери в Золочівському замку, спеціально замуровувати вікна, піднімати на 4 м. стелю, щоб повісити панно. І сьогодні верхній край картини знаходиться на рівні третього поверху виставкової зали. Для полотна «Битва під Парканами» у виставковій залі замку створений спеціальний мікроклімат – температурний режим без різких коливань.
Відомо також, що Альтамонте малював на замовлення кармелітського і францисканського монастирів у Львові.
Після від’їзду до Зальцбургу (Австрія) протягом трьох десятиліть Мартіно Альтомонте підтримував творчі зв’язки зі Львовом.
14 вересня 1745 р у Відні упокоївся 88-річний італійський живописець німецького походження Мартін Альтомонте (італ. Martino Altomonte), придворний живописець Яна III Собеського, чия творчість тісно пов’язана з Україною. Похований у Австрії.
Залишити відповідь