UAHistory

  • Мовні забавки
  • Історичні події
  • Сучасність
  • Видатні люди
  • Форуми
    • Вільна дискусія
    • Українська література
    • Українці й закордон
    • Музика, кіно, театр, художнє мистецтво
Головна » Регістрація » Видатні люди » Микола Самокиш

Микола Самокиш

41736335 Є у книзі рекордів України запис про те, що за 60 років творчого життя Микола Самокиш створив 11 тисяч картин, малюнків; як рисувальник пером Самокиш посідає одне з перших місць серед графіків Європи.
Прізвище Самокись, Самокиш отримував козак, який любив молоко, що скисло само собою (кисляк). 25 жовтня 1860 року у Ніжині на Чернігівщині в сім’ї листоноші народився старший із п’ятьох дітей Микола Самокиш. З чотирьох до восьми років хлоп’я виховувалося у с.Носівка у діда по матері – чернігівського козака Дмитра Сеника. Це було гарне дитинство з казками, піснями кобзарів, зі скарбами козацькими, які зберігав дід.
Освіту Микола здобував у Ніжинській гімназії, потім поїхав до Петербурга вступати в Академію мистецтв. Іспиту він не витримав, але отримав дозвіл займатися в батальної майстерні професора Б. Віллевальде на правах вільного слухача. І через рік його прийняли за конкурсом. Вчителями Самокиша сталі П. Чистяков, В. Якобі, Б.Віллевальде. Навчання було успішним, кожного року студент отримував премії, високі нагороди. За роки навчання в Академії він мав 7 медалей (5 срібних і 2 золоті). %d0%b2%d0%b5%d1%87%d1%96%d1%80-%d1%83-%d0%ba%d1%80%d0%b8%d0%bc%d1%83 У 1884 р. картину «Прогулянка» придбав П. Третьяков. Отже, українець отримав шанс стати «відомим російським художником», але, як і його однокурсники Сергій Васильківський, Геннадій Ладиженський, Петро Левченко, Порфир Мартинович, Опанас Сластін, з якими вони жили у «казьонці», на горищі в Академії, лишилися українцями. Кожного літа вони їздили в Україну на пленери, обійшли пішки всі козацькі січі. Цей гурток українських митців прагнув відтворити історичні події та національні особливості з життя й побуту українського народу.
У 1885 р. він отримав велику золоту медаль за дипломну роботу «Російська кавалерія повертається після атаки на ворога під Аустерліцем у 1805 р.»
З 1886 — 1889 рр.. М. Самокиш студіював у Парижі, займався в майстерні Едуарда Детайля. У 29 років за роботу «Табун рисистих маток» він отримав звання академіка. portrait_of_samokish-sudkovskaya У цьому ж році М. Самокиш одружився з вдовою художника Руфіна Судковського Оленою Петрівною (уродж. Бенардо). Самокиш-Судковська була на три роки молодшою за Самокиша, у 20 років учениця В.П. Верещагіна вийшла заміж, у 22 залишилася вдовою. Олена – відомий книжковий ілюстратор, ілюструвала О. Пушкіна, казку Єршова «Коник-Горбоконик». Олена та Микола працювали разом, брали участь у підготовці ілюстрованого видання «Мертвих душ» Гоголя (друкарня А. Ф. Маркса, 1901). В одному із залів Вітебського вокзалу (первинна назва – Царськосільський), зведеного в 1901-1904 рр., стіни прикрашені панно М. Самокиша і О. Самокиш-Судковської, присвяченими історії Царськосільської залізниці. У 1898-1900 рр. разом із С. Васильківським М. Самокиш працював над ілюстраціями до альбомів із історії України. Він обожнював писати козацькі битви, при цьому обов’язково досліджував місце дії. zapor-bila-korchmi
У 1904 р. у Харкові почали «вирішувати питання» про будівництво Міської школи малюнка і живопису. С.В. Васильківський і Н.С. Самокиш висунули умову, що фасади будівлі повинні були бути створені з використанням мотивів українського зодчества. І сьогодні у Харкові на вул. Мироносицькій зберігся під’їзд із розписом С.Васильківського та М. Самокиша. 1944-poxid-zap-na-krim
У 1894 — 1917 рр. Самокиш керував батальною майстернею Петербурзької Академії (з 1913 її професор і дійсний член). В Академії мистецтв викладав до 1918 року, коли Раднарком РСФСР скасував стару Академію і створив на її базі Державні вільні художні майстерні. Цього ж року М. Самокиш виїхав до Криму, а Олена Петрівна Самокиш-Судковська емігрувала у Париж, де померла 1924 р.
У 1918-1921 роках він жив у Євпаторії, де створив більше 30 картин, із 1922 року – в Сімферополі, де створив власну художню студію (студія Самокиша), яка стала основним регіональним центром художньої освіти. За радянських часів його підручник «Малюнок пером» перевидавався неодноразово. У 1936-1941 рр. професор Самокиш працював у Харківському художньому інституті. З 1938 року М. Самокиш – керівник батально-історичних майстерень Харківського і Київського художніх інститутів. У Харкові в майстерні Добровольського Микола Семенович познайомився з Наталією Добровольською. На початку війни вона овдовіла та разом із Самокишем виїхала до Сімферополя.
У цей час Микола Самокиш дізнався про голодування вдови І. Айвазовського. Він виїхав до Феодосії та забрав Анну Айвазовську-Бурназян до Сімферополя. Під час німецької окупації Криму (1941-1944), щоб не померти з голоду, він продавав картини. Основними покупцями були німецькі та румунські офіцери. Доволі беручка Наталія Добровольська вирішила одружити на собі 82-річного Самокиша. І хоч жив він із Роксан (Надією) Іванівною, Добровольська влаштувала таємний шлюб і оформила на себе заповіт.
«Визволителі» вирішили висунути художнику звинувачення у зраді Батьківщині, але від ув’язнення його врятувала смерть.
Микола Самокиш помер у Сімферополі 18 січня 1944 р.
На жаль, велику частину творів Самокиша удалося продати, але доля помстилася: Добровольська померла за загадкових обставин у поїзді, коли поверталася з Калінінграда в Харків.

Жов 25, 2016Ганна Черкаська
FacebookTwitter
Місце клізми змінити не можнаВасиль Верещагін
You Might Also Like
 
Козацьке посольство 19 січня 1652 р.
 
Григо́рій Левицький Ніс
Comments: 2
  1. ГалинаМирослава
    5 years ago

    Завжди дуже цікаво читати Ваші дослідження. Дякую.
    Свого часу намагаючись зрозуміти позицію Самокиша, знаючи, що його перша дружина малювала царську родину та часто бувала у царських палацах, натрапила на цікаву інформацію в англійській вікіпедії: ,, During the German occupation, he worked with the “ОУНР” (Revolutionary Organization of Ukrainian Nationalists), but died before the occupation ended” (https://en.wikipedia.org/wiki/Mykola_Samokysh).
    Також цікаво написано в російській: ,,Отношения с Советской властью:

    «Представляется необоснованным говорить о симпатиях Самокиша к Советской власти, (…) тем более, что предыдущее творчество и биография художника также не дают для этого повода. Единственный рисунок на „революционную“ тему был сделан Самокишем в 1905 г. — „Драгунский разъезд на Выборгской стороне“: на нём изображено убийство из-за угла русского солдата революционером-дружинником… Но представители новой власти сами проявили интерес к прославленному художнику.
    — пишет историк Андрей Кручинин (журнал «Военная быль», N 5 / 1994 г.)»…

    Советская власть оценила талант и достижения Н. С. Самокиша и отмечала их почётными званиями, премиями, орденом. В советский период мастер создал живописные циклы о Гражданской войне («Разведка» (1923), «Пулемётная тачанка» (1930), «Н. А. Щорс в бою под Черниговом» (1938). Он был привлечён консультантом при создании самого масштабного художественного проекта Советской России до 1941 года — панорамы «Штурм Перекопа», им были выполнены работы «Переход Красной Армии через Сиваш» (1935), «Штурм Перекопа», «Штурм Перекопского вала» и др.). Однако, «Красный цикл» уравновешивается другим циклом — посвящённым казацкой доблести XVII века, Освободительному восстанию гетмана Богдана Хмельницкого («Въезд Богдана Хмельницкого в Киев в 1648 г.» (1929), «Бой Богуна с Чернецким под Монастырищем» (1931), «Бой Максима Кривоноса с Иеремией Вишневецким» (1934), «Гетманцы» (1934) и др.). Впрочем, и картины о Гражданской войне отнюдь не производят впечатления пропагандистски-коммунистических.

    «Нет у него какого-либо очернения, окарикатуривания Белых бойцов. Заслуживает, в данной связи, внимания неоконченное полотно Самокиша, «Поединок» (1938), где сошлись в смертельной схватке донской офицер и кавалерист-будённовец. Ещё секунда — и оба они падут замертво! Жертвами братоубийственной войны… И — будь эта работа анонимной — никто и не пытался б разгадывать, не стал бы задаваться вопросом: а на чьей же стороне симпатии автора?
    — пишет Михаил Девлеткамов (газета «Достоинство», N 10 / 1998 г.)».
    Самокиш сохранял связи с опальными украинскими интеллигентами 1930-х годов. Примечательна цитата из письма, отправленного Самокишу в июле 1936 года опальным академиком Д. И. Яворницким:

    «Многоуважаемый Николай Семёнович! В Ваши края едет на службу в Красную армию молодой врач Д. И. Якимюк. Это добрый казак, которого я хорошо знаю, так как жил у меня два года. Очень прошу Вас, дорогой Николай Семёнович, приласкайте его, как своего сына… Покажите ему шедевры своей кисти…” (https://ru.wikipedia.org/wiki/Самокиш,_Николай_Семёнович)”.

    ReplyCancel
  2. Литвинов Андрій
    2 years ago

    Цікаво читати про українського художника, нажаль в наших школах про таку творчу особистість нам не розповідають

    ReplyCancel

Залишити відповідь Скасувати відповідь

Ганна Черкаська

Краєзнавець, вчитель, журналіст.

Image5 years ago 2 коментарі Видатні люди2,279
Недавні записи
  • Гамалія
  • Любарт
  • Герой бурхливої ночі
  • Ілля Кириченко
  • Ілля Борщов
Позначки
поетписьменникчервоний терорживописецькозацтвоЗапоріжжяХарківБогдан ХмельницькийхудожникТарас ШевченкоІван АйвазовськийскульпторАполлон СкальковськийОлег ОльжичПавло ПолуботокСергій КорольовКирил РозумовськийОлексій ПеровськийгетьманперекладачІван ФранкоІван КотляревськийОлександр РубецьВолодимир ЩербаненкоОлексій ГанзенМикола Костянтинович ХолоднийЕммануїл МагдесіанГригорій СвітлицькийВолодимир СікевичкінооператорВолодимир КороленкоАльфред ФедецькийВолодимир КабачокСтаніслав МрозовицькийбандуристголодоморВасиль СедлярМихайло БойчукІван ПадалкоВасиль ЗавойкоСофія Налепинська-БойчукфотографНестор МорозенкоАнатолій ЛупинісВіктор Баранов
Архіви

Отримувати останні записи поштою

Мета
  • Увійти
  • Стрічка записів
  • Стрічка коментарів
  • WordPress.org
Останні коментарі
  • Олександр до Смородина чи порічка?
  • Тетяна З Дніпра до Оттакої!
  • Київська консерваторія хоче залишити в назві ім'я Чайковського - Український інформаційний центр до Чайковський і Україна
  • Ганна Черкаська до Без Базилевича немає «Енеїди»
  • Людмила до Без Базилевича немає «Енеїди»
Сторінки
  • Нагадати пароль
  • Регістрація
  • Українська історія
2015 © UAHistory Всі права застережено. При використанні матеріалів сайта обов'язкове зворотнє посилання.